Elk half jaar dient uw gebit op diverse aspecten te worden gecontroleerd.
Uiteraard wordt er gekeken of er nieuwe gaatjes zijn, maar ook of oude vullingen, kronen, bruggen en protheses nog goed zijn en nog goed zitten.
Het kan zijn dat er foto’s moeten worden gemaakt om te controleren of er tussen de tanden en kiezen geen gaatjes zijn ontstaan.
Tijdens elke controle wordt ook gekeken hoe het staat met de conditie van het tandvlees.

Indien er een behandeling nodig blijkt, dan wordt hiervoor een nieuwe afspraak ingepland.
Wanneer er een klein beetje tandsteen op uw tanden en kiezen zit, verwijdert de assistente dit echter direct.

Röntgenfoto’s

Om tandwortels te kunnen bekijken, of om erachter te komen hoe tanden of kiezen er aan toe zijn onder een vulling, worden röntgenfoto’s gemaakt.
Dit kunnen foto’s zijn van een paar tanden of kiezen tegelijk, maar ook een overzichtsfoto van uw complete gebit (OPG).

Röntgenfoto’s worden meestal gemaakt wanneer de tandarts vermoedt dat er iets aan de hand is, of wanneer er een implantaat prothese moet worden gemaakt.
Kijk voor meer informatie op www.ivorenkruis.nl.

Tandsteen verwijderen

Op en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak.
Om uw mond gezond te houden, moet dit witgelige laagje verwijderd worden.
Wanneer de tandplak niet regelmatig wordt weggehaald, of wanneer dit onvoldoende lukt, kunnen de bacteriën tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken.

Niet verwijderde tandplak kan hard worden en verkalken tot tandsteen.
Aan dit tandsteen hecht zich makkelijk weer nieuwe plak.
Ook kan het tandvlees hierdoor steeds meer ontstoken raken en het daaronder gelegen kaakbot aantasten.
Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen, dat uw tanden en kiezen los gaan staan.

Stel dat u toch een tandvleesontsteking heeft, dan verwijzen wij u door naar een mondhygiëniste of een parodontoloog.
Bij een diepere tandvleesontsteking trekt het tandvlees zich terug en laat het los van de tandwortel, waardoor het kaakbot aangetast wordt.
Kijk voor meer informatie op www.ivorenkruis.nl.